Hvorfor får jeg ikke den farten jeg har bestilt på internett?

Test med kabel

Hastigheten på internett garanteres kun dersom din datamaskin er knyttet direkte til modemet med en nettverkskabel. Får du lav hastighet med kabel bør du kontakte oss, slik at vi får sjekket at du ligger inne med riktig oppsett. Vi må få bekreftet at det fungerer med kabel før vi evt. går videre til å feilsøke det trådløse nettverket. Du kan måle kapasiteten på bredbåndsforbindelsen din på nettfart.no.

Variasjon med ADSL

Maksimal oppnåelig hastighet for adsl begrenses av avstanden fra sentralen og kvaliteten på ledningsnettet mellom sentralen og huset ditt. Det betyr at når vi sier at et bestemt ADSL-abonnement har opptil en viss hastighet betyr det «hvis kabelen er god nok, og avstanden ikke er for stor». Hvis du av disse tekniske årsakene ikke oppnår hastigheten i det valgte abonnementet er eneste mulighet å velge et abonnement med lavere maksimalhastighet, eventuelt å oppgradere til fiber der det er mulig.

Trådløst reduserer farten

Av ulike årsaker oppfører trådløse nett seg ulikt fra bolig til bolig. Med trådløst nettverk ofrer du hastighet og stabilitet for komfort. Dette gjelder spesielt for de som har høye hastigheter (fiberkunder). Vi anbefaler å kable til enheter som krever fart og stabilitet, og å kjøre «underholdningsenheter» som nettbrett og mobiler trådløst. Trådløse nett er et delt medium, som betyr at hastigheten deles på alle enheter som er tilkoblet modemet i boligen.