Kundeservice strøm

kraft@rauma-energi.no
+47 71 22 67 50

man – fre: 08.00 – 15.30

Kontakt oss

Har du spørsmål vedrørende ditt abonnement, eller lurer på noe vedrørende bestilling av strøm? Fyll ut skjemaet nedenfor og vi tar kontakt med deg så snart vi kan.

Ofte stilte spørsmål og svar

Her finner du informasjon som kan hjelpe deg å løse ditt problem, eller gi deg svar på spørsmål du har. Om du ikke finner svar, eller løsning så er du velkommen til å ta kontakt med oss

Strømavtale

  • Selv om begge nummerne er unike for strømanlegget ditt er ikke nummerne like. Målernummeret finner du på måleren, gjerne under strekkoden.

    Målepunkt-ID finner du ikke på strømmåleren. Dette nummeret består av 18 siffer og begynner med 7070575000, og du finner det på en faktura eller i appen hos nåværende strømleverandør eller netteier.

    Hvis du trenger hjelp til å finne disse kan du kontakte vår kundeservice.

  • Forutsatt at du har spotavtale vil det alltid være en forskjell mellom pris på faktura og Nordpool. Der Nordpool oppgir priser uten mva inkluderer vi det i vår oversikt. I tillegg ganges forbruket ditt per time med gjeldene timespris.

  • Kontakt oss senest to dager før du flytter ut for å avslutte avtalen din. Vi vil gi beskjed til netteier også. Du kan ta med deg strømavtalen din til ny bolig om det er ønskelig.

  • Ta kontakt med vår kundeservice for å få med deg strømavtalen din til ny bolig.

  • For å bestille strøm må du vite målepunkt-ID på strømanlegget.

    Dette nummeret finner du ikke på strømmåleren. Det består av 18 siffer og begynner med 7070575000, og du finner det på en faktura eller i appen hos nåværende strømleverandør eller netteier.

    Kontakt oss om du ønsker hjelp med det.

  • Du har 14 dagers angrerett fra bestillingsdato. Oppstart av strømavtalen kan derfor ikke skje før angrefristen har utløpt med mindre du uttrykkelig ber om at leveringen skal starte opp før angrefristens utløp. Dette må skje skriftlig, i kommentarfeltet på bestillingsskjemaet, på e-post eller SMS.

    Har kunden anmodet om oppstart av strømavtale før angrefristens utløp er kunden ansvarlig for å betale strømkostnadene frem til det tidspunkt forbrukeren benytter seg av angreretten.

  • Opprinnelsesgaranti er beviset på at det produseres en mengde fornybar kraft fra en spesifisert energikilde, tilsvarende den kraftmengden kunden bruker. Rauma Energi kjøper opprinnelsesgarantier fra egne vannkraftverk.

    Det er valgfritt om man ønsker en strømavtale som inkluderer opprinnelsesgaranti eller ikke.

    Ordningen har bakgrunn i EUs fornybardirektiv, som har som hensikt å fremme bruken av fornybare energikilder.

Fastprisavtaler

  • Fastprisen som er oppgitt på vår hjemmeside for privatkunder er inkludert merverdiavgift og lovpålagte elsertifikater som Rauma Energi er pålagt å kjøpe inn på vegne av kunden. Unntaktaket er strømanlegg tilhørende prisområde NO4 Nord Norge, der prisen er oppgitt eksklusiv merverdiavgift.

  • Dersom ingen ny avtale inngås etter at fasfprisavtalen utløper går kunden automatisk over på strømavtalen Spotpris.

  • Strømmarkedet har forandret seg mye de siste årene, og prissvingningene i markedet er vanskelige å forutsi.

    Rauma Energi følger markedet og tilpasser avtalene vi tilbyr kundene våre til det gjeldende strømmarkedet. Vi er opptatt av å tilby kundene gode og forutsigbare avtaler. I noen prisområder innebærer det for stor usikkerhet å tilby langsiktige fastprisavtaler, eller fastprisavtale i det hele tatt.

  • Alle våre fastprisavtaler har bindingstid.

    Når du inngår en fastprisavtale kjøper vi inn en mengde kraft tilsvarede ditt forventede forbruk til kraftprisen i markedet på innkjøpstidspunktet. Dette gir deg som kunde en fast pris i døgnet gjennom hele avtaleperioden.

    Ønsker du å bryte avtalen før avtaleperioden har utløpt vil det tilkomme et brudd- og avviklingsgebyr. Bruddgebyret er på kr 500. Størrelsen på avviklingsgebyret er basert på det resterende forbruksvolumet og differansen mellom fastprisen og markedsprisen for de gjenstående månedene.

  • Eksempel på beregning av kostnader ved et avtalebrudd:

    En kunde inngår en 3-års fastprisavtale med oppstart den 01.10.2022 til en pris på 90 øre/kWh, inkl mva. Avtaleperiodens bindingstid varer fra 01.10.2022 til 01.10.2025.

    I slutten av mars 2024 angrer kunden på avtaleinngåelsen, og ønsker å si opp avtalen. Kunden har på dette tidspunktet 18 måneder igjen av avtaleperioden.

    Kunden må da betale et bruddgebyr og et avviklingsgebyr. Bruddgebyret er på kr 500, inkl mva.

    Ved kostnadsberegningen av avviklingsgebyret legges til grunn:

    - Avtalt pris ved avtaleinngåelse.

    - Nasdaqs fremtidspris for de gjenværende månedene av avtaleperioden.

    - Det resterende forbruksvolumet for de gjenstående månedene, også kalt restvolumet, for avtaleperioden.

    Strømanlegget til kunden hadde et estimert årsforbruk på 27 155 kWh ved avtaleinngåelsen.

    Det ble kjøpt inn strøm tilsvarende forventet årsforbruket for 3 år: 27 155 kWh * 3 år = 81 465 kWh totalt.

    Den inngåtte avtaleprisen ekskl mva og elsertifikat: 70,42 øre/kWh.

    Fremtidsprisen hos Nasdaq for perioden 01.04.24 til 01.10.2025 var per 01.04.2024 på 30 øre/kWh.

    Differansen mellom inngått avtalepris og fremtidsprisen hos Nasdaq som er 70,42 – 30 = 40,58 øre/kWh.

    Forventet årsforbruk pr mnd: 81 465 kWh / 36 mnd = 2262,92 kWh. Restvolum for avtaleperioden: 2262,92 kWh * 18 mnd = 40 732,56 kWh

    Restvolumet * differansen mellom inngått avtalepris og Nasdaqs fremtidspris * 25 % mva = Kostnaden for kunden

    40 732,56 kWh * 0,4058 kr = 16 529,27 kr

    16 529,27 kr * 1,25 = 20 662 kr

    Totalt vil det koste kunden 21 162 kr i avviklings- og avbruddsgebyr å bryte avtalen med 18 måneder igjen av avtaleperioden.

App og Min side

  • Du logger deg inn på Min side med mobilnr ditt. Du får tilsendt en sekssifret kode som du skal taste inn. Dersom du ikke ønsker å gjøre dette hver gang du skal inn på Min side må du ikke logge ut av siden. Bare avslutt med å krysse ut siden i stedet.

    Du logger inn på den gamle versjonen av Min side med din e-postadresse og passord. Dersom du aldri har brukt den gamle versjonen av Min side må du registrere ny bruker. Bruk tilsendt kundenummer og pin for å registrere bruker.

  • Sjek innstillingene for landtilknytning i Google Play. Dersom Google Play-kontoen er tilknyttet et annet land vil du ikke finne appen i appoversikten. Du må endre land til Norge, så kan du laste ned appen.

  • Ved innlogging i appen må du benytte det mobilnummeret som vi har registrert på kudeforholdet ditt. Hvis du ikke kommer inn i appen med dette kan det være at vi ikke har registrert nummeret i vårt kundesystem, eller at vi har feil nummer. Ta kontakt med oss hvis dette kan være tilfelle.

    Hvis du har utenlandsk telefonnummer må du huske å ta med landkoden med et +tegn foran.

  • Ja, appen kan lastes ned og brukes på flere enheter, men det er kun det mobilnummeret som er registrert på strømavtalen som kan brukes til pålogging og som mottar koden.

  • Du vil få opp en nedtrekksmeny når du logger inn i appen, her velger du den strømmåleren du vil se informasjon om. Når du er innlogget i appen kan du bytte mellom bostedene dine ved å trykke på adressen din oppe til venstre. Det er kun privatavtalene dine som vil vise i appen.

  • Du kan foreløpig kun se privatavtalene dine i appen. For å se informasjon om bedriften din, kan du logge inn på den gamle versjonen av Min Side.

    Gå til Min Side gammel versjon

  • Dette kan du gjøre i appen ved å gå til Min profil, velg App info og deretter Avslutt appkontoen. Har du allerede slettet appen kan du kontakte vårt kundesenter så hjelper vi deg.

    Kontaktskjema for dette finner du øverst på siden.

    NB! Sletting av konto i app avslutter ikke ditt kundeforhold hos oss.

Faktura

  • Vi tilbyr nettleie på strømregningen for alle som er kunder hos Romsdalsnett.

  • I tillegg til tradisjonell post tilbyr vi fakturering via eFaktura eller e-post. Du kan også velge autotrekk ved å opprette Avtalegiro. Dette må du selv opprette i banken din.

  • Den som står som juridisk eier av strømavtalen blir automatisk valgt som mottaker av eFaktura.

    Når du gir en generell aksept for å motta eFaktura i nettbanken din vil du automatisk motta eFaktura fra alle som tilbyr dette, inkludert Rauma Energi.

  • Fakturaen du mottar inneholder eFaktura-detaljer (faktura-spesifikasjoner). Fakturagrunnlaget åpnes i nytt vindu. Dersom du ikke får opp dette kan det skyldes at du må fjerne såkalt popup-blokkering og blokkering av eksternt innhold på dataen. Både pop up blokkering og blokkering av eksternt innhold fjerner du som oftest i innstillingene til nettleseren. description

  • Det kan oppstå forsinkelse mellom varsling og når faktura blir tilgjengelig i din betalingsflate, vent til neste dag og ta en ny sjekk av bankkonto.

  • Det er netteier som har fått oppgaven med å håndtere kompensasjonsordningen. Har du spørsmål om ordningen kan du kontakte din netteier.

  • Du kan finne oversikt over fakturaene dine på Min side eller i appen vår.

    Har du behov for å se fakturaer tilbake i tid er disse tilgjengelige på den gamle versjonen av Min side.

  • Du vil motta fakturaen i løpet av andre uken i hver måned. Dersom du mottar faktura i posten kan det ta noe lengre tid.